Nasze działy


Za kurtyną

  • 07.10.2011 - dr Maria Pomianowska

    Zaginiony dźwięk

    Trwający od kilkudziesięciu lat powrót do brzmienia zapomnianych w Europie instrumentów muzycznych jest jednym z elementów poszukiwania tożsamości kulturowej i przywracenia zagubionej, naturalnej hierarchii wartości. Nie jest to jednak proces łatwy i prosty.

    Czytaj dalej »

  • 04.08.2011 - Stephane Włodarczyk

    Komu potrzebna muzyka z Francji?

    Światowy sukces francuskich szansonistów XX wieku, takich jak Edith Piaf czy Charles Aznavour, wywodził się z prestiżu Paryża i języka francuskigo na świecie w tych czasach. Współczesna piosenka francuska wywodzi się z tradycji sięgającej średniowiecza, ale i z bohemy artystycznej paryskiej dzielnicy Montparnasse, wchłaniając po drodze nowe formy muzyczne, takie jak amerykański jazz czy jego odmiana francusko-cygańska zwana „manouche”.

    Czytaj dalej »

  • 05.07.2011 - Dionizy Piątkowski

    Po-boy, cajun i zydeco

    Kiedy jestem w Nowym Jorku, Chicago lub Pittsburgu, nie dziwi mnie smaczny, niepowtarzalny hot dog serwowany na rogu prawie każdej ulicy. Nowy Orlean proponuje natomiast szybkie danie, jakiego nie uświadczysz w żadnej innej części Ameryki.

    Czytaj dalej »

  • 05.07.2011 - Dionizy Piątkowski

    Jazz po chińsku?

    Wszedłem w wyszukiwarkę Google, by dowiedzieć się więcej o jazzie w Chinach, i zachwycony jestem rezultatem: kilkadziesiąt tysięcy linków, które na pierwszy rzut oka pokazują „krainę jazzem płynącą”…

    Czytaj dalej »

  • 26.06.2011 - Dionizy Piątkowski

    Czas na jazz

    Wiele lat temu wpadłem na pomysł, by stworzyć własną jazzowa imprezę. Taką, która by wyraźnie odróżniała się od innych, od kilkudziesięciu festiwali, jakie każdego roku rozgrywają się w Polsce. Zadałem sobie wtedy pytanie, jak przełamać hegemonię wszechobecnego Jazz Jamboree i jakich uniknąć błędów, by nie popaść w sztampę i przypadkowość.

    Czytaj dalej »

  • 22.05.2011 - Dionizy Piątkowski

    Giganci jazzu

    O niezwykłej popularności muzyki jazzowej świadczą nie tylko pełne sale koncertowe, ale także specyficzna, elitarna przecież publiczność, ogromne jazzowe płytoteki oraz uznanie, jakim cieszą się twórcy tej muzyki. Ale tylko nielicznych określa się mianem gigantów jazzu.

    Czytaj dalej »

  • 24.04.2011 - Dionizy Piątkowski

    Wszystko jazzem jest

    Plotkuję z najmożniejszymi świata jazzu. Oto ascetyczny Jan Garbarek zagryza polskiego korniszona do kropelki „siwuchy”, a Dianne Reeves biega po Hali Marymonckiej szukając pierogów i kolczyków z bursztynu, by takie właśnie pamiątki przywieźć z egzotycznej Polski.

    Czytaj dalej »