I: Grupa mieszkańców miejscowości C. zaskarżyła w administracyjnym toku instancji decyzję o udzieleniu koncesji na odkrywkową eksploatację kopalin przy użyciu materiałów wybuchowych na obszarze przylegającym do ich siedlisk. Organ odwoławczy umorzył postępowanie odwoławcze bez rozpoznawania odwołania a sąd administracyjny oddalił skargę na tę decyzję.
II: Grupa mieszkańców miejscowości M. zaskarżyła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w części dot. ustaleń pozwalających na utworzenie wielkiego składowiska używanych samochodów w kompleksie zabudowy mieszkaniowej. Sąd administracyjny oddalił skargę i ten sam los spotkał skargę kasacyjną wniesioną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
W obu przypadkach zaskarżone akty okazywały się niezgodne z ustaleniami obowiązującego lokalnie studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego, co w szczególnych okolicznościach tych spraw obiektywnie czyniło je nieważnymi z mocy ustawy. Za każdym razem przyczyną oddalenia skargi był stwierdzony przez sąd brak interesu prawnego mogącego dawać skarżącym legitymację do udziału w postępowaniu administracyjnym oraz sądowo-administracyjnym.
Jak wiadomo, istnienie interesu prawnego po stronie danego podmiotu należy do konstytutywnych warunków, od których zależy, czy może on być dopuszczony do udziału w postępowaniu w charakterze strony. Z terminem ”interes prawny” spotykamy się zatem zarówno w kodeksowej definicji strony (por. art. 27 k.p.a., art. 133 § 1 ordynacji podatkowej) jak i w przepisach regulujących kwestię legitymacji czynnej w postępowaniu sądowo-administracyjnym (por. art. 50 § 1 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi czy też exempli gratia art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
Jeśli chcesz zobaczyć cały artykuł zaloguj się lub zarejestruj
Komentarze
0
Ocena:
(2)
Brak wpisów. Bądź pierwszym, który skomentuje!
Dodaj komentarz
Aby móc dodać komentarz musisz się zalogować. Kliknij tutaj, jeśli chcesz przejść do formularza logowania lub zarejestruj się.